Autoton keskusta Lahdesta… Maybe not!

Lahden suunnittelema Toriparkki on jostain syystä pyörinyt mielessäni muutamien päivien ajan. Ja olihan se aihe päässyt taas pinnalle muutenkin. Ensin en ymmärtänyt yhtään, miksi sellainenkin lisäparkki pitäisi keskustaan rakentaa. Ainakaan allekirjoittaneella ei koskaan ole ollut ongelmaa löytää keskustasta paikkaa autolle kävelyetäisyydeltä kohteesta, johon olen menossa. Parkkitalojakin keskustasta löytyy useita, muutamia ilmaisiakin, kuten Anttilan ja Kauppakeskus Sykkeen parkkihallit. Yleensä nämäkin hallit loistavat lähes tyhjyyttään. Varmaan siksi, että ne ovat jo liian kaukana ytimestä. Ihmiset eivät jaksa kävellä muutamaa sataa metriä, vaikka se olisikin kyllä oikein hyvää terveyttä edistävää hyötyliikuntaa.

Joka tapauksessa asiaan. Muutamien vuosien kirjoitteluita Toriparkkia kohtaan nyt nopeasti selanneena huomaan, että parkissa on ideaa. Autoja saadaan pois kaduilta ihan keskustassa ja sitä kautta yrityksille jopa lisätiloja. Ainakin uskoisin ja toivoisin vakaasti, että esimerkiksi ravintola- ja kahvilayrittäjät saisivat ottaa kesästä kaiken ilon irti rakentamalla houkuttelevia ja tilavia terasseja (minua harmittaa edelleen suuresti, että ravintola Mamma Marian hieno terassi jouduttiin purkamaan). Ehkäpä keskustaa saataisiin myös hieman vihreämmäksi ja vehreämmäksi lisäistutuksilla. Torin ympäristö rauhotettaisiin jatkuvalta liikenteeltä, ja sinne tulisi viihtyisiä levähdyspaikkoja ja muutakin elämää torimyyjien joukoksi. Nyt torilla ei ole oikeastaan mitään viihtyisää, jos muovisin kalustein varusteltuja torikahviloita ei lueta mukaan (no on siellä joillain jo vähän kivempiakin kalusteita).

Jossain oli esitetty, että Aleksista pitäisi tehdä kävelykatu. Miksi, kysyn minä. Aleksi on ensinnäkin hirmuisen levä ja pitkä katu. Ei se toimisi tehokkaana kävelykatuna, niinkuin esimerkiksi Jyväskylässä Kauppakatu on. Tyhjänähän täällä on jo torikin, niin miksi kävelylle tarvittaisiin noin paljon lisätilaa, en ymmärrä. Lahtea ei ole rakennettu kävelykatukaupungiksi vaan alunperinkin se on suunniteltu isoksi ja väljäksi. Mikä on sinänsä hyvä. Täällä yrityksen ei menestyäkseen tarvitse sijaita juuri tietyn kadun varressa. Kävelykaukaupungeissa etusijan saavat juuri ne liikkeet, jotka paikan ovat kävelykadun tiukasta läheisyydestä saaneet. En toki sano, ettäkö muut yritykset eivät esimerkiksi Jyväskylässä menestyisi, mutta varmasti kävelykadun liikkeet saavat enemmän lisämyyntiä ohikulkijoiden piipahtelusta kuin ne, jotka ovat muutaman korttelin takana piilossa.

Jos kävelykatua kuitenkin Rautatienkadun pätkän lisäksi halutaan, olisin ainakin itse sitä mieltä, että sen paikka olisi Vapaudenkadulla Mariankadun risteyksestä Vesijärvenkadun risteykseen. Tämä pätkä yhdistäisi torin ja nykyisen kävelykadun. Lisäksi kyseisellä kadun pätkällä on useita ravintoloita, jotka voisivat rakentaa niitä aiemmin mainittuja terasseja kadulle. Keski-Euroopan tyyliin. Nämä terassit voisivat olla kiinteitä ja ns. käytössä myös talvisin. Silloin ravintola itse järjestäisi terassille tuhkakupit sun muut, eikä tupakoitsijat heittelisi tumppejaan minne sattuu kadulla toikkaroidessaan.

Ne parkkipaikat, joita tällä muutoksella menetettäisiin, löytyisivät jatkossa Toriparkista. Syytä on kuitenkin jättää keskustaan myös katuvarsipaikkoja, sillä pikaisilla käynneillä on sangen veemäistä ajaa auto parkkihalliin, koska se vie enemmän aikaa kuin pyrähdys johonkin liikkeeseen. Ja jäisihän katuvarsipaikkoja Vaparin alkupäähän, Mariankadulle yms. Täällä pysäköinti voisi olla jopa ilmaista niitä lyhyitä käyntejä varten. Esimerkiksi 30-60 minuutin kiekkopaikat sopisivat hyvin. Pitempiakainen parkki kun löytyisi maksullisena siitä torin alakerrasta.

Jotta myös torin toinen puoli saataisiin siellä sijaitseville yrityksille suotuisammaksi, sijoittaisin bussiliikenteen kokonaan Aleksille. Ne bussit, jotka nyt ajavat Vapaudenkatua ja pysähtyvät torilla, ajaisivatkin Aleksia ja pysäkit olisivat vastapäätä torin puoleisia pysäkkejä. Näin bussia odottelevat ihmiset saattaisivat pikaisesti poiketa liikkeissä Aleksin varrella, vaikka muuten eivät sitä tekisi odottaessaan bussia tyhjällä torilla. Muu autoliikenne ohjattaisiin Rauhankadun ja Vesijärven kadun risteyksistä kulkemaan muuta kautta. En usko, että keskustan muut, hieman pienemmät kadut rasittuisi tälläisestä muutoksesta kovinkaan paljon. Ne kiireisimmät läpiajajat, jotka tälläkin hetkellä painavat kaasua torin laitakaduilla siirtyisivät ajan mittaan kyllä hakemaan reittejään kauemmaksi ydinkeskustasta huomatessaan kapeiden keskustakatujen olevan varsin hitaita heidän tarpeilleen.

Kannatan kyllä Toriparkkia, mutta sen hintatason on myös oltava kohdillaan sen käyttäjälle. Kallis, tyhjä parkkihalli ei ole autoilijan eikä kaupungin etu, eikä varsinkaan sen liepeillä olevien yritysten etu. Autottomaksi ei koko keskustaa tulla koskaan saamaan, eikä siihen tule pyrkiäkään näin laajalti levittyneessä kaupungissa.

1 ajatus aiheesta “Autoton keskusta Lahdesta… Maybe not!”

  1. Paluuviite: Koomapotilas tori, puolesta vai vastaan? | Susanna Norja

Kommentointi on suljettu.

Scroll to Top