Toriparkki. Siitä ei päästä yli eikä ympäri. Mutta se asia on jo päätetty nykyisen valtuuston toimesta, enkä todellakaan toivo, että asia nostetaan juuri valitun valtuuston käsittelyyn. Se ei mielestäni kunnioita demokratiaa. Tähän joku varmaan sanoo, että niin moni on sitä vastaan, että ei ole voinut demokratia toteutua nykyisellä valtuustolla. No, sanonpa minäkin, että samanlaisessa demokratian hengessä voitaisiinkin nyt järjestää uusintavaalit ja katsoa muuttuuko tulokset. Ehkä muuttuu, ehkä ei. Se, että tulos ei miellytä jotakin joukkoa, ei tarkoita sitä, että asiasta pitää äänestää uudelleen. Tulee aivan mieleen täällä Suomessakin parjatut Irlannin kansanäänestykset Lissabonin sopimuksesta, jolloin äänestyksiä tehtiin niin kauan, että saatiin miellyttävä tulos. Ja nyt sama halutaan tehdä Lahdessa.
Toki mielipiteitä Toriparkista voi edelleen esittää, ja odotanpa minäkin suoraan sanottuna “innolla” miten kaivuiden kanssa lopulta käy, jos ne joskus aloitetaan. Pohjavesihän sieltä varmasti tulee vastaan nopeammin kuin ajateltiin ja sitten pitää hakea lisää lupia kaivuille, ja lopulta urakka seisookin pitkät tovit ammottavana aukkona haitaten toriyrittäjien toimintaa. Ja kustannukset kasvavat nopeammin kuin Ranta-Kartanon suunnitellut rakennukset. No onneksi tämä on vain skeptinen ajatus. Jostain syystä se ajatus on kuitenkin takaraivossani melko vahvana. Turhan usein kun on tapana hutkia ennenkuin on todella tutkittu. Toivottavasti ympäristökaupunki Lahti on tässä asiassa vastuullinen ja käyttää resurssit mieluummin perusteelliseen suunnitteluun ja valmisteluun kuin myöhemmin tapahtuvaan perusteelliseen korjaukseen, joka yleensä tulee myös moninkerroin kalliimmaksi.
No asiaan. Olen jo aiemmin kirjoittanut Toriparkista. Se on mielestäni ihan ok, JOS sille tosiaan on tarvetta, ja se on käyttäjälleen ja kaupungille edullinen. Tällä hetkellä jopa markkinapäivinä saa auton helposti parkkiin vaikka Sokokselle, joten aivan huutavaa tarvetta en tällä hetkellä uudelle maksulliselle parkkihallille näe. Toriparkin sanotaankin olevan askel kohti tulevaisuutta tässä isossa keskustan kehitys-projektissa. Totta, helpompi on rakentaa torin alle nyt, kun koko alue makaa lähes tyhjillään ja ympäriltäkin katoaa liikkeitä ja myymälöitä tiheämmin kuin Näppis-palstalla vaihtuu valituksen aiheet.
Toriparkki itsessään ei tee autuaaksi, vaan sen ympärille tarvitaan muutakin toimintaa. Onhan tori tällä hetkellä täysin kuollut, tyhjä kiviaukio, jolla ei markkinoiden ja tapahtumien lisäksi ole niin paljon käyttöä, että sitä eläväksi keskusta-alueeksi voisi sanoa. Vaalikentillä ihmisten kanssa keskustellessa on herännyt jos jonkinlaisia ideoita torin suhteen. Mitäpä jos torista tehtäisiin kiehtova keskuspuisto kauniine istutuksineen ja levähdyspaikkoineen? Tällä hetkellä väliaikaisilta kahviloilta näyttävät peräkärrykuppilat korvattaisiin esteettisemmillä hirsimökeillä, joissa talviaikaan voi kahveja nauttia sisätiloissa. Joku mökeistä voisi ottaa lisätoimekseen polkupyörien päivävuokrauksen. Talvella pyörien sijaan voisi vuokrata luistimia ja pulkkia, sillä talvella torille rakennetaan turistejakin kiehtova lumilinna liukumäkineen, ja jonka ympärillä kulkee luistinrata, jota pitkin musiikin tahdissa voi liihottaa jääprinssinä ja -prinsessana. Lapsille viihtyisä leikkipaikka tarvitaan myös kesäisin. Ja sopisipa tähän miljööseen myös torilta kertaalleen poistettu suihkulähdekin.
No mihin ne torimyyjät sitten laitetaan? Jos Aleksista kerran väkisin kävelykatu tehdään niin tehdään siitä sitten yhdistetty kävely/kauppakatu Marolankadun ja Vesijärvenkadun väliseltä osalta. Pelkällä moottoritien levyisellä kävelykadulla ei Lahdessa valitettavasti ole käyttöä. Mutta jos toritoiminnot siirtyisikin Aleksille, olisi leveässä kävelykadussa jo järkeä. Rakennusten välissä siitä voisi kenties tehdä katetun. Eipä haittaisi sateet tai lumi torikauppaa. Ihmiset viihtyisivät ja torilla järjestetyt tapahtumatkin olisi järjestäjän näkökulmasta turvallisempia järjestää, kun ei tarvitse pelätä sateesta johtuvaa yleisökatoa. Bussiliikenne siirtyisi Vapaudenkadulle, josta tehtäisiin tietysti kaksisuuntainen. Ei ne bussit hyvänen aika pääse etenkään talviaikaan nousemaan Vesijärvenkatua ylös Launeen suuntaan jos lähtevät Trion edestä. Ei siinä vauhtia ehdi kerätä. Ihan vaan tiedoksi päättäjille, että jos yhtään talviaikoina on bussilla liikkunut, niin hyvin huomaa, että jyrkät mäet ovat sen verran liukkaita linja-autoille, että niissä varsin usein suditaan aikataulut kumoon.
Että jos nyt sitten kehitetään ja muutetaan, niin tehdään se rohkeasti ja isosti, niin siitä on ehkä suurempaa hyötyä.
Kommentointi on suljettu.