Messukeskus, suurhalli, urheilustadion ja jäähalli muodostavat yhdessä tärkeän tapahtumakeskittymän Lahdessa. Jäähallin kiekkopelit, Suurhallin korispelit, stadionin monet eri tapahtumat ja Messukeskuksen meiningit vetävät kansaa puoleensa runsaasti, jopa kaupungin ulkopuolelta.
Tapahtumat ruuhkauttavat läheisen Mytäjäisten vilkkaan risteyksen kerta toisensa jälkeen, kun jäähallin kohdalla Hollolankadulla urheilukeskuksen suuntaan Svinhufvudinkadulle kääntyvien kaista seisoo paikallaan keskustasta päin tulevaa liikennettä sekä jalankulkijoita väistäen. Kun kääntyvien kaistalla autot vain seisovat, kertyy taakse jonoja, jopa ihan keskelle Mytäjäisten risteystä, tukkien ajoväylät kaikkiin muihinkin suuntiin (esimerkkinä vt 12). On suorastaan ihme, ettei risteyksessä pahemmin pelti rytise. Samanlaista ruuhkaa on nähtävillä myös arkiaamuina, kun työpaikkaliikenne käyttäytyy samalla tavoin. Mytäjäisten risteystä on monesti luonnehdittu yhdeksi Lahden vaarallisimmista risteyksistä, ja ihan syystä.
Sujuvammaksi ja turvallisemmaksi koko Mytäjäisten alueen liikenne muuttuisi, kun jäähallin mäkeen suuntaava liikoenne saataisiin ajatettua tasoliittymällä keskustasta päin tulevan liikenteen sekä kevyen väylän käyttäjien yli. Ramppia pitkin autot liikkuisivat jatkuvasti helpottaen näin kaupunkimme tärkeään tapahtumakeskiöön suuntaavien autojen kulkua pois tukkimasta muita ajokaistoja. Myös jalankulkijoiden olisi turvallisempaa ylittää jäähallin mäen yläpäässä oleva suojatie, kun pitkiä jonoja takanaan pitelevää autokuskia ei tarvitse varoa tämän yrittäessä nopeasti pujahtaa jostain välistä kohti urheilukeskusta.
Vetovoimaisia tapahtumia ja runsaita kävijämääriä toivova kaupunki saisi paljon aikaan pelkästään paremmilla liikennejärjestelyillä. Vieraspaikkakuntalainen (siinä missä kotipaikkakuntalainenkin) ihmettelee ensimmäisenä, miten noinkin suureen ja tärkeään tapahtumapaikkaan on järjestetty nykyisenlainen huono kulkuyhteys, joka rampauttaa hetkeksi lähes jokaisen liikkujan matkan. Tasoliittymän rakentaminen ei varmasti ole rahallisesti eikä toteutuksen kannalta kovinkaan suuri projekti verrattuna siihen euromäärään, jota kyseisen tapahtuma-alueen kehitykseen on lähivuosinakin pumpattu. On suorastaan kumma, ettei tällaista liikenneongelmaa ole ratkottu jo aiemmin.