Neuvolapalvelut ennaltaehkäisevän toiminnan keskiössä

Neuvolapalveluiden tulisi olla lapsiperheen tukipilari

Neuvolan tulisi olla paikka, joka perheen näkökulmasta auttaa, kuuntelee ja tuntee. Tuntee taustan, jatkaa siitä mihin jäätiin, ja tarjoaa ratkaisuja. Yhteiskunnan näkökulmasta neuvolapalvelut tulisi olla ennaltaehkäisevän toiminnan muoto numero yksi. Paikka, jossa perheen tai lapsen haasteet havaitaan varhaisessa vaiheessa ja niihin puututaan, niitä ohjataan.

Oma lapseni kävi juuri viimeisessä lasten neuvolassa. Jatkossa hän eskarilaisena kuuluu kouluterveydenhuollon piiriin. Vihdoin, ajattelin. Vihdoin saamme kouluterkkarin. Terkkarin, joka on tuttu vuodesta toiseen. Syy miksi ajattelin näin, on juuri siinä sanassa tuttu. Meillä ei koko neuvolan aikana ollut muuta kuin alati vaihtuva hoitaja. Lähes joka kerta uusi, vieras ihminen vastassa.

Tämä uusi ihminen kysyi aina, mitä kuuluu. Kuin oppikirjasta. Ja mitäpä suomalainen vastaa – ihan hyvää. Ihan hyvää, vaikka sielu huusi, että kaikki ei todellakaan ole hyvin, auta mua, en osaa, en jaksa, en kykene. Täytettiin lomakkeita, jossa kysytään omasta jaksamisesta. Niitä osaa täyttää ihan eri asenteella halutessaan vain päästä vähällä selostuksella. En usko, että se on tarkoitus. En usko, että se on kaupungin tahtotila. Enkä usko, että se on asiakkaankaan toive.

Onneksi meillä oli hyvä tukiverkosto. Samassa tilanteessa olevia ystäviä, terveydenhuollon ammattilaisia ja muuten vaan luotettavia keskustelukumppaneita. Ajattelin, että meidän perhe on tässä nyt vaan joku väliinputoaja. Eihän tämä systeemi toimi lainkaan niin kuin sen pitäisi, jos muut kokevat samoin.

Viimeisen neuvolakäynnin jälkeen rohkenin laittaa Lahden alueen vanhemmat -ryhmään Facebookissa kyselyn, onko heillä ollut neuvolassa vaihtuvuutta työntekijöiden osalta. Mitä luulette vastausten kertoneen?

Vain viidesosalla perheistä on pysynyt sama neuvolatyöntekijä läpi asiakkuuden

Voisinpa sanoa, että ajatukseni perheestämme väliinputoajana olisi ollut totta. 546 vastaajasta 245 ihmistä minä mukaan luettuna vastasi, että työntekijä on vaihtunut samassa neuvolassa useamman kerran. 153 vastasi, että samassa neuvolassa vaihtunut muutaman kerran ja viiden kohdalla kerran. Vain 32 kertoi vaihtumisen syyksi sairastumisen tai muuton. Oletin tämän nousevan korona-aikana suuremmaksi luvuksi. Sentään 111 vastasi heillä olleen sama hoitaja koko ajan. Siis vain noin viidennes vastaajista. On aika hurjaa, että enemmistöllä vastaajista oli kokemus usein vaihtuvasta työntekijästä.

kuvakaappaus kyselystä

Onko meillä neuvolapalvelut asiakasprosessien osalta kunnossa?

Uskon, että parantamisen varaa on nimenomaan siinä systeemissä, miten asiakkaita eri työntekijöille jaetaan ja miten sijaistamiset kokonaisuus huomioiden hoidetaan. Jokainen neuvolatyöntekijä tekee työtään parhaansa mukaan ja täydellä sydämellä, mutta systeemi sakkaa. Toivon, että Lahdessa tämä asia laitetaan välittömästi tarkastelun alle ja kuntoon. Meillä ei ole varaa pallotella perheitä hentoisesti ilmassa vaan pitää ottaa heistä koppi ennaltaehkäisevän tuen näkökulmalla.

Lapsen varpaat kuvituskuvana